Goiaba! Guava!

IMG_1331

For English version, please scroll down.

A natureza, a cada dia que passa, me encanta mais. No hemisfério Sul o outono começa e a natureza e o nosso corpo dão início aos preparativos para o inverno. Hora de ‘limpar todos os resíduos’ que ficaram no organismo e dar uma ‘injeção’ de vitaminas para fortalecer o corpo para o inverno.

A natureza nos oferece os alimentos necessários para fazer esta transição. Maçãs, caquis, abóboras e etc e durante esta época também se inicia a época das frutas ricas em vitamina C. Além das famosas laranjas, tangerinas e limões temos a GOIABA, tão comum na nossa vida que às vezes desprezamos esta fruta tão valiosa.

“Essa fruta é utilizada em diferentes produtos derivados, tais como goiabadas, doces, compotas, sucos, sorvetes e molhos salgados e agridoces.

Conhecida por ter muita vitamina C, a goiaba vermelha apresenta níveis dessa vitamina de 4 a 5 vezes superiores aos da laranja, possui quantidades razoáveis de vitaminas A e do complexo B, além de sais minerais, como cálcio, fósforo e ferro. 

No Brasil, o maior produtor mundial de goiabas vermelhas, são produzidas frutas para a indústria (variedades “paluma” e “rica”, entre outras) e para consumo in natura (variedades “sassaoka” e “pedro sato”, entre outras), com a maior parte da produção concentrada no estado de São Paulo e no entorno do rio São Francisco (Nordeste), na região das cidades Petrolina e Juazeiro.” (fonte: Wikipedia/Foto: Kiki Felipe)

‘Guavas are cultivated in many tropical and subtropical countries. Several species are grown commercially.

Mature trees can survive temperatures slightly colder than 25 °F (−4 °C) for short periods of time, but younger plants will likely freeze to the ground.

Guavas are also of interest to home growers in temperate areas. They are one of the few tropical fruits that can grow to fruiting size in pots indoors. When grown from seed, guavas can bear fruit as soon as two years, or as long as eight years.

Guavas are rich in dietary fiber, vitamins A and C, folic acid, and the dietary minerals, potassium, copper and manganese. Having a generally broad, low-calorie profile of essential nutrients, a single common guava fruit contains about four times the amount of vitamin C comparing to an orange.

Guavas contain both carotenoids and polyphenols like the major classes of antioxidant pigments – giving them relatively high potential antioxidants value among plant foods. As these pigments produce the fruit skin and flesh color, guavas that are red-orange have more pigment content as polyphenol, carotenoid and pro-vitamin A, retinoid sources than white-green ones.’ (source: Wikipedia/photo by Kiki Felipe)

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s